Günün günorta çağı hər şeyin adidən də adi olacağını son dərəcə etinasızlıqla gözlədiyi bir vaxt ətraf, elə bil, onun bu etinasızlığına cavab verdi. Qəflətən gözəgörünməz elektrik cərəyanları bir-birinə sarmaşıb-qarışdı, onun və heç kimin görmədiyi rəngbərəng, əyri-üyrü şimşək xətləri işıqlı havada səssizcə parıldadı və BU baş verdi.
O, iş yerinə tələsirdi. Baksovetin yanında küçəni keçib üzüaşağı Nizami muzeyinə tərəf getməliydi. Küçəni keçib nədənsə, heç özü də bilmədi, niyə arxaya boylandı. Adilik çərçivəsinə sığmayan nə idisə, bunun adını “nəsə” qoyaq, birdən-birə məhz burada onun diqqətini özünə çəkdi. Bu, çox sürətlə baş verdi. Burun pərlərinin tərpənişini, burnunun içindəki tüklərin oyanışını, bir-birinə sarmaşmasını, bu halın az qala asqırmağa gətirməsini, bir an sonra bədənindən vicvicə keçməsini, ürək döyüntülərinin tezləşməsini, gözünün önünə rəngbərəng göyqurşağına bənzər zolaqların gəlməsini o, beyninin ən dərin qırışlarının birində belə izah etdi: “Nə isə həmişəki kimi deyil. Bir an bundan əvvəl nəsə baş verdi.”
Duyduğu bu dəyişmədən sonra ona elə gəldi ki, ağacların yarpaqları ancaq ona nə isə demək üçün xışıltı saldı, yoldan keçən maşınların, avtobusların onu həmişə əsəbiləşdirən səsləri eşidilmədi, o özünü quş lələyi kimi yumşaq və yüngül hiss elədi. Eyni zamanda hiss elədi ki, ətrafdakı hər şey dağlar qədər güclü, dənizlər qədər əngindir. Onun özü də, yanından keçib gedən bu adamlar da, deyəsən, Apollon kimi gözəl və Zevs kimi möhtəşəm olmuşdular. Bu hiss ona tanış deyildi. Nə isə baş vermişdi, yüz faiz bu “nə isə” artıq baş vermişdi.
…Beləliklə, o, özü də səbəbini bilmədən arxaya boylandı. Baksovetin yanında küçənin artıq onun keçib gəldiyi o biri tərəfində gözünə nə dəydisə, diqqəti ondan xəbərsiz yay kimi tarıma çəkildi. Bu, bir atlı idi, üzüaşağı dördnala çapıb getdi. Amma… Dayan, dayan!.. İlahi, bu ki… Çapıb gedən, axı, atlı deyildi. Ata minmiş atlıya oxşayırdı, amma atlı deyildi. Nəfəsi təngidi, udqundu. Qorxa-qorxa özüözünə etiraf etdi. Bəli, çapıb gedən… kentavr idi. Qara, şəvə saçları şəlalə kimi çiyninə tökülmüş kentavr küçəni burulub gözdən itməmiş böyüyən gözlərilə ona tərəf təəccüblə baxaraq böyük bir şövqlə, bəlkə əzabla, inanılmaz sevinclə, bəlkə kədərlə, coşqun həvəslə, bəlkə heysiz bir halda kişnədimi, qışqırdımı, nərəmi çəkdi – bunu demək çətindi. Maşınların əhatəsində Ellada meşələrinin içində ağacların arasıyla çapan kimi bu maşınların heç birinə toxunmadan, sağa, sola əyilib-burulub gözdən itdi. Elə bil, min il maşınların arasıyla bu cürə çaparaq qaçmışdı.
“Bir şey deyil, əlbəttə ki, bu mənim gözümə göründü.” Beynindən gəlib bu sözlər keçmişdi ki, nə gördüsə, az qaldı ağzı açıq qalsın. Kentavrın burulub Səadət sarayına tərəf çapdığı küçədən dörd şir qoşulmuş günəş kimi işıqlı bir arabada sərvlər sərvi kimi boylu-buxunlu, gözlərindən az qala od çıxan, amma çöhrəsindən nur və işıq yağan, qızılsaçlı gözəl bir gənc gəlib keçdi. Bir çiynində bu gəncin ağzınacan dolu ox qabı və yay, o biri çiynində isə arfa var idi. Şübhəyə yer yoxdu. Bu, Apollonun özü idi. Artıq o əmin idi ki, yuxu görür. Məsələni izah etməyin ən asan yolu da bu deyilmiydi?! Amma, yaxşılığamı bunu yozaq, pisliyəmi bunu yozaq, hər necə olsa da, bunu biz deməliyik: o, yuxu görmürdü. O, həqiqətin düz içində ilişib qalmışdı, başqa yerdə deyildi. Özü də vurnuxa-vurnuxa ilişib qalmışdı. Gözlərini bir neçə dəfə bərk-bərk yumub açdı, ətrafında nə vardısa, hər şeyi yenə də həmin qəribəlik çərçivəsində görəndən sonra özü də böyük bir kədər və təəccüb içində istəməyə-istəməyə bunu anladı.
“Bəs bu adamlar??? Onların niyə bəs gözünə mənim gördüklərim görünmür?” Bu sualın özünə görə məntiqi vardı və o bu məntiqin sirrini açmağa son dəfə cəhd göstərdi. Nəticə isə belə oldu. Diqqətlə göz yetirib gördü ki, ətrafdakı adamlar kentavrlara da, Apollonun arabasına da xeyli alışqanlıqla baxırlar. Bu, onlar üçün adi bir mənzərədir. Hətta kentavrların çoxalmasına baxmayaraq (onlar isə get-gedə çoxalıb eynən birinci kentavr kimi belədən-belə, elədən-elə dördnala çapıb gedirdilər) adamlar üçün onlar adi, tanış məxluqlar kimi idilər. Onlar üçün bu günorta çağı qəribə heç nə baş vermirdi. “Bu da sualın məntiqi.” O acı-acı gülümsündü.
Nəfəs dərmədən İstiqlal küçəsi ilə üzüaşağı, işinə tərəf getməyə başladı. Ürəyinə dammışdı ki, kentavrlarla və Apollonla başlayan bu qəribəliklər zənciri belə tez və asanlıqla bitməyəcək. Sabirin heykəlinin yanından ötərkən onu sözün əsl mənasında, elə bil, ildırım vurdu. İki səbəbə görə. Əvvəla, bu heykəlin yerində həmən pyedestalda başında şlyapa, ədəb-ərkanla Puşkin əyləşmişdi. İkinci də, küçənin sonunda bir qə- dər solda yeniyetmə və utancaq qız kimi sinəsinə sıxdığı bir-birindən küskün yazıçı heykəlləri ilə bir yerdə Nizami muzeyinin özü adəti üzrə durub ucaldığı yerdən yerli-dibli yox olmuşdu. Yox idi bu muzey. Allah, Allah!.. Nizami muzeyi yox idi, vəssəlam. Amma ən qəribəsi bəlkə də bu deyildi, ən qəribəsi o idi ki, muzeyin yerində indiyənə qədər ancaq kino və şəkillərdə gördüyü müdhiş və əzəmətli Paris Notr Dam kilsəsi ucalmaqdaydı. Kilsənin üstündəki qaramtıl buludlar isə bu yerlərin buludlarına oxşamırdı, elə bil, kilsənin möhtəşəm qüllələrinə ilişib Fransadan buracan yol gəlmişdilər. Kilsənin ətrafında iki-bir, üç-bir uzun, çəhrayı baldaxon geyinmiş qəribə qiyafəli rahiblər dolaşırdı. Yenədəmi yuxu görürdü?! Maddım-maddım baxıb gözlərini çəkə bilmədiyi Notr Dam kilsəsi yavaş-yavaş böyük, özü boyda bir əcayib Kvazimodaya çevrilərək ona göz vurub “sən hələ üzünü çöndər, dənizə tərəf bax!” dedi.
Qəlbinə əvvəlcədən dolan iyrənc bir vahimə içində üzünü çöndərib dənizə tərəf baxmadımı, baxdı. Baxışları dənizə gedib çatmadı heç. Uşaqlığından alışıb-bildiyi “Azərbaycan” kino-teatrı öz yerində yox idi, elə bil, o da uçub harasa getmişdi. Yerində isə naxışlı, sahman-səliqəli Şəki xan sarayı vardı. Xan sarayı, adama elə gəlirdi ki, özü də bura necə gəlib düşdüyündən xəbərsizdir və nədənsə, kiməsə, ya nəyəsə əzilib-büzülür. Onun qabağında kələğayısı başından sürüşüb düşmüş Natəvan, adam gərək düzünü deyə, öz həmişəki yerində oturmuşdu. Bu heykəlin bircə üzünün ifadəsi dəyişmişdi. Yanından keçən adamlara baxır və üzündə lal bir təəccüb “siz bilmirsiniz, bu tərəflərdə nə baş verir?” soruşurdu.
Sağ-sol hurilər və çiyni qanadlı mələklərlə dolu idi. Adi adamların arasıyla heç nə olmayıbmış kimi keçib gedirdilər. Adi adamlar da özlərini elə aparırdılar ki, sanki min illərdi həyat elə bu cür gəlib keçib və onlar elə həmişə bu mələklərlə bir yerdə, mehriban bir ailədə yaşayan kimi yaşayıb durublar. Bu fikir pisinə gəldi. Elə bu vaxt o özünə söz verdi ki, bundan sonra nə görsə daha təəccüblənməyəcək. “Su üzü mübarəkdir” – düşündü, – “Dənizə, dənizə tərəf gedim” deyə qərar verdi.
Şəki Xan sarayının yanından ötüb üzü dənizə tərəf yol aldı və dəniz bulvarını şəhərdən ayıran yeraltı keçidə çatanda hələ heç nə baş verməmiş qəlbini qəflətən naməlum bir kədər bürüdü. Bir an sonra bu kədər naməlumluq niqabını çıxardı və o qorxa-qorxa, hələ keçidə girməmiş üzünü dənizə sarı tutdu. Nahaqdan qorxmamışdı. Xəzər dənizi öz həmişəki yerindən qeyb olmuşdu, dəniz keçidin o biri tərəfində yox idi. “Ah” çəkib dizləri titrəyə-titrəyə keçidə enməyə başladı. Çıxanda nə görsə, yaxşıdır. Dəniz göyəmi uçmuşdu, yerəmi girmışdi – yerində ucsuz-bucaqsız bir səhra uzanır, səhrada isə Misir ehramları bir-birindən qarşılıqlı hörmət məsafəsində aralı, amma ləyaqətlə durub üzü şəhərə baxırdı. Lap irəlidəki ehramın qarşısında isə haman o məşhur başı adam başı, bədəni şir bədəni Sfinks necə ki tarix kitablarında rəsmi verilir, eynilə o cür qarnı üstə sərələnib qalmışdı. Özü də, Sfinks daşdan deyildi, canlı idi, hərdən yerindən dəbərir, başını sağa sola çöndərirdi. Elə bu an Sfinksin lap qarşısından üzündən-gözündən işıqsaçan Apollon özünün ram edilmiş şirlər qoşulu arabasını bu dəfə aram-aram sürüb keçdi. Şəhəri gəzməyə çıxmışdı, nədi?! Bu, Sfinksin xoşuna gəlmədi. Sfinks qaşqabağını tökdü.
Qəribəliklər həddindən artıq çox idi. O bu qəribə günortanın içində naçar qalıb bilmirdi ki, neyləsin. Şəhərdə kentavrlar cövlan edir, çiyni qanadlı mələklər belədən belə, elədən elə evində – cənnətdəymiş kimi gəzişir, ağacların arxasından orda, burda nimfalar, driadalar görünür, tezcə də xəfif qəhqələrlə qaçıb kimlərdənsə gizlənir, qədim Misir ehramlarının ətrafında kahinlər dua edə-edə dövrə vururdu. “Bircə Eyfel qülləsinin yeri əskikdir” deyə düşünmüşdü ki, elə bil, kimsə onu sağ böyründən dümsüklədi, “Başını qaldır, Dağüstü parka tərəf bax!” dedi. Başını qaldırdı, Dağüstü parka tərəf baxdı. Teleqüllənin yerində əsl Eyfel qülləsi idi, şəstlə durmuşdu və günün günorta çağı olsa da, bu qüllə gecələr olduğu kimi başdan başa tez-tez rəngini dəyişən işığ selinə bürünmüşdü.
O daha heç nə barədə düşünmək istəmədi. Onun əvəzinə, ondan bir kəlmə belə soruşmadan hər şeyi düşünüb qərarlaşdırmışdılar. Onun düşünməyinə ehtiyac qalmamışdı. Baş verən nə idisə, çox möhtəşəm bir başlanğıcdan, bəlkə də sonucdan xəbər verirdi.
“İndi mən evə necə gedəcəyəm?” Elə bu beynindən keçmişdi ki, yolun kənarında, Kukla teatrının düz qabağında (adam öləcək, gərək yenə düzünü deyəsən, Kukla teatrı da olduğu kimi öz yerində idi) iki kürən at qoşulu gözəl bir kareta dayandı. Karetanı sürənin qalın bığlı sifəti ona tanış gəldi. Bu adam nəvaziş dolu, amma sərt bir səslə “brrr…” eləyib atların yüyənini elə çəkdi ki, atlar az qala şahə qalxıb sonra da ayaqları ilə yerə mıxlandılar. Karetanın qapısı açıldı və içəridən dirsəyinəcən ağ əlcək geyinmiş bir qadın əli gözəl əda ilə onu içəri dəvət etdi.
Qətiyyən ehtiyat etmədən o özünü karetanın içinə atdı. Və elə o an kiminsə yalın, yumşaq ovucu nəvazişlə onun gözlərini qapadı, o, dodaqlarına kiminsə incə dodaqlarının dəydiyini, və sonra da yapışdığını hiss elədi. Öpüş o qədər dadlı idi ki, onu az qaldı huş aparsın. Dodaqlarında gah çiyələk ətri, gah portağal ətri, gah da bal ətri hiss edirdi. Karetaya isə əsl bihuşdarı səpmişdilər, elə bil, yüzlərlə əlçatmaz dağ çiçəyinin ətrini bir yerə yığmışdılar və onun burun pərləri indi bu yüzlərlə çiçəyin hər birinin qoxusunu ayrı-ayrılıqda içinə çəkirdi…
Yaxşı olan hər şeyin sonu tez çatır. Nəhayət, kareta onun evinin qarşısında dayandı. Yenə qulağına həmən sərt, amma nəvaziş qatılmış “brrr…” səsi gəldi. Bu səsdəki sərtlik “b”-nin, nəvaziş isə “r”-nin, daha doğrusu, “r”-lərin hesabına idi. Atlar bu nəvazişə cavab olaraq bir ağız həzin səslə kişnədilər. Bu zaman haman yumşaq ovuclar da onun gözlərini qapamaqdan vaz keçdi, üzünə bir-iki titrək sığal çəkdi, bu isə o demək idi ki, o, gözlərini aça bilər. O, gözlərini açdı. Sığal, əslində, “əlvida” imiş, karetanın içində heç kəs yox idi.
Karetanı sürən şallağını atların başı üzərində şimşək kimi şaqqıldadanda o bu adamı tanıdı. Gözlərinə inanmadı, ola bilməz, amma kim bilir… Özünə söz verdi ki, bu barədə heç kimə, heç bir vaxt, heç bir söz deməyəcək. Atlar yerindən götürüldü və bu adam üzündə bığlarına yaraşmayan, ürkək bir təbəssüm ona son dəfə peşimançılıqla baxıb yox oldu. Evinin qapısına qədər adətən haylı-küylü məhlədə bu dəfə bir adam belə qarşısına çıxmadı ki, onunla bu qəribə günortanın sirləri barədə qeybət etsin. Bayır qapını açıb mənzilinə daxil oldu. Nə qızları evdə idi, nə də oğlanları. Arvadı da işdə idi, axşam gələcəkdi. Görəsən, bütün bunlara onlar nə deyəcəkdilər?! Eyni görüntüləri onlardamı gördülər?! Bu şəhərə nə olmuşdu?! Bu sirri, nəhayət, bir çözən olacaqdı, yoxsa olmayacaqdı?! Birdən-birə hiss elədi ki, bərk yorulub. Günün təəssüratı təkcə yeni deyildi, həm də əzici idi.
Gedib yerinə girdi və gözlərini yumdu. Elə bil, onu döymüşdülər, sümüklərinəcən canı ağrıyırdı. Hər şeyin əlacı yuxuda idi. Bircə o, tez gələydi. Tez gəldi. Asanlıqla yuxuya getdi. Nə gözəl yuxu idi bu yuxu…Yuxuda, nəhayət, ürəyi yerinə gəldi. Bu gözəl yuxuda o gördü və inandı ki, hər şey həmişəki kimi öz qaydasındadır, heç nə bu şəhərdə dəyişməyib və o müdhiş “nəsə” də baş verməyib. Nə kentavr, nə Apollon?! Mələklər belə çiyinlərindəki qanadlarını yığışdırıb harasa yox olmuşdular. Baksovetin yanında iki-üç nəfərlə birgə qadağan olunmuş yerdən küçəni tələsik keçib yavaş-yavaş Nizami muzeyinə tərəf yol aldı. Adamların yanından ötərkən ani də olsa, onların baxışlarını tutmaq istəyir, ona təəccüblə baxanlara günahkarmış kimi gülümsünürdü. Ürəyi sevinirdi. Sabir həmişəki məzlum görünüşü ilə Akademiyanın altındakı bağda özyerində qımıldanmadan oturub qalmışdı. Nizami muzeyi də heç hara itməmişdi, yerindəydi, “Azərbaycan” kinoteatrı da. Onun işlədiyi binanın üçüncü mərtəbəsinin dəhlizində bir köhnə, taxta çərçivəli pəncərə vardı, dənizə çıxırdı. Tez-tez bu pəncərənin qabağına yığışar, iş yoldaşları ilə bir yerdə siqaret çəkərdilər. Hərdən təmiz nəfəs almaq üçün pəncərəni açardılar. Yaşını unudub tələsə-tələsə, demək olar ki, birnəfəsə hündür pilləkənlərlə yuxarı qalxdı, hövlnak dəhliz- dəki pəncərəyə yanaşdı, xoşbəxtlikdən ətrafda heç kim görünmürdü, ürəyi həyəcandan ata-ata üzünü pəncərənin çatlamış şüşəsinə dayadı. Misir ehramlarından əsər-əlamət yox idi. Dənizin uzaqdakı dalğaları ağarmağa, yaxındakı dalğaları isə oynamağa başlamışdı. Bir azdan xəzri əsəcəkdi. – Aaa, buna nolub, bu niyə ağlayır?! – Yuxuda yanından keçən və ona təəccüblə baxan qızların xısın-xısın gülüşüb dediyi bu sözləri o, eşitmədi.
Şərh yoxdur